Kan inte en biskops tårar få tala sitt tydliga språk?
I tidningen Dagens senaste rapportering från Church of Englands generalsynod återfinns en rad som både berör och upprör mig:
Biskopen i Dovers stift, Stephen Venner, började gråta när han sade att han skämdes över sin kyrka som ignorerar dem som motsätter sig beslutet.
Det beslut som hänvisas till är generalsynodens beslut att göra det möjligt för kvinnor att vigas till biskop. Jag håller med David, som här om dagen kommenterade samma beslut – det är ett glädjande beslut, både för de präster i Svenska kyrkan som är vigda av kvinnliga biskopar (som härmed kan söka tjänster i Church of England) och för dem av oss som menar att kvinnor har samma möjlighet att tjäna Kyrkan i prästämbetet som män har. Däremot är det inte glädjande för dem som av olika skäl inte menar sig kunna tjäna under en biskop som också är en kvinna, därav Stephen Venners tårar på generalsynoden.
Dagen återger ärkebiskop Rowan Williams ord som att han
kommit fram till att det behövs någon form av bestämmelser för dem som inte accepterar kvinnliga biskopar. Samtidigt sade han sig vara djupt olycklig över lösningar som innebär strukturell förödmjukelse av de kvinnor som valts till biskopar och som leder till att deras auktoritet ifrågasätts.
Jag har stor respekt för Rowan Williams, men då det handlar om både det faktum att det finns präster och biskopar i Church of England som inte godtar en kvinnas auktoritet som präst eller biskop, och det faktum att det krävs en struktur för att lösa detta – är det inte en olycka och en smärta man måste hantera som kyrka om en utbrytning á la Missionsprovinsen inte ska bli den slutgiltiga ”lösningen”?
Det som berör och upprör mig när jag läser om biskop Stephen Venners tårar är det uppenbara – de handlar om kärlek till kyrkan och den tradition som hon står i, inte att strukturellt förnedra eller nedtrycka kvinnor. Om det inte handlade om det skulle väl inte en biskop ställa sig och gråta på en generalsynod – om man inte menar att det var grinolletårar, en liten pojkes oförmåga att hantera att andra inte tycker och beslutar som han gör och vill. Det skulle vara förnedrande att göra en sådan tolkning.
De som, så uttömmande, benämns ”traditionalister” riskerar väl också att bli strukturellt, om inte förödmjukade, så åtminstone undanskuffade? Varför kan det inte handla om ett givande och ett tagande? Som jag uppfattat det vill ”traditionalisterna” i Church of England att en struktur tas fram som möjliggör för både de som godtar kvinnor som präster och biskopar och de som inte gör det, att tjäna kyrkan – medan de ”progressiva” inte vill att det finns någon typ av struktur som ens implicerar att det kan finnas olika åsikter om kvinnors möjlighet att vigas till präst och biskop.
Vilka är det egentligen som är obarmhärtiga, hårda och ovilliga till kompromisser som visar på kyrkans enhet? Varför är det så ofta den ”traditionella” linjen som får ge vika? Varför kan vi inte vara öppna med och omfamna det faktum att det finns olika linjer och läger i våra samfund som har mer eller mindre goda argument för och emot olika företeelser? Varför kan vi inte, istället för att stenhårt driva en linje, lyfta fram det faktum att vi inom ett och samma samfund kan ha olika inriktning i både teori och praktik? Kan den rikedom som det innebär att olika åsikter och erfarenheter faktiskt finns inte få lyftas fram som en skatt istället?
Det är svårt att vara och visa barmhärtighet – det innebär att man måste vara villig att lägga till sidan något av sig själv och sitt egna. Vår kallelse är att vara en kyrka som visar på enhet i Kristus, inte i åsikter. Är vi inte villiga att vara generösa i vår hållning gentemot de vi inte håller med kommer vi till slut bli en enfaldig kyrka istället för en enhetens kyrka.
Handlar om Grupperingar, Kyrkan
9 juli 2008 kl. 10:49
Det är en dubbelhet i det hela, för risken blir att det skulle resultera i det som ASBO-Jesus serien visar: http://asbojesus.wordpress.com/2008/07/08/505/
9 juli 2008 kl. 10:58
Självklart är det en dubbelhet i det hela, det är ju det som är hela poängen med mitt inlägg. ;-)
9 juli 2008 kl. 14:36
Jag är ju själv helt för kvinnliga präster och biskopar.
Samtidigt vet jag att andra inte är det. Kan man då påtvinga dem en ordning som de inte kan acceptera övertygelsemässigt?
Jag lutar åt att det bästa hade varit att låta de som inte kan acceptera kvinnliga biskopar att istället stå under de flygande biskoparna. Jag har svårt att se hur det skulle hota någon.
Problemet som jag skulle kunna se är om man då upplever att man får två kyrkor i samma kyrka.. Vilket ju skulle vara väldigt problematiskt. Frågan är förstås vad som skulle hända om det blev en kvinnlig ärkebiskop. Kan man ha två ämbetssyner i samma kyrka? Förut var jag helt övertygad om detta. Det är jag väl i princip också, men samtidigt kanske det kräver att den ena parten ändå går in i den ordning som majoriteten förordar, om än man har en annan övertygelse.
Svåra frågor!
9 juli 2008 kl. 16:15
Min kommentar blev så lång att den inte ryms här. I korthet menar jag att uppmärksamheten kring biskopens tårar är väldigt intressant ur genusperspektiv, men att tårarna i sig inte borde ges någon argumentativ vikt. Den som vill läsa hela min kommentar får klicka in på min blogg.
9 juli 2008 kl. 17:28
Christoffer: jag ifrågasätter varför man i alla frågor ska utgå ifrån majoritetens vilja och sedan bestämma hur enskilda småsammanhang ska se ut. Det handlar ju inte bara om enskilda individer, utan om hela församlingar… Ja, vi har demokratiska ordningar – men kan man inte någon gång ge upp sin egen rätt att bestämma hur andra ska leva (för det är ju i praktiken det de kokar ner till i den här frågan)?
9 juli 2008 kl. 19:19
David: och jag menar att senaste ASBO Jesus kommer nära hur det bör vara: http://asbojesus.wordpress.com/2008/07/09/506/ ;-)
10 juli 2008 kl. 18:08
Hej hopp!
Nä, jag menar inte heller att man i alla sammanhang ska utgå ifrån majoriteten. Dock menar jag att det kan ge väldigt stora praktiska problem att ha två separata episkopat i samma kyrka. Är det då inte – per definition – två kyrkor?
Ligger det så att säga inte i episkopatets natur att den gäller för hela den kyrka i vilken den gäller? Vad händer om vi har två parallella episkopat i samma kyrkostruktur? Kommer det då inte väldigt snart att bli två kyrkor? En del skulle t.ex. inte acceptera präster som har blivit vigda av en kvinnlig biskop, må de själva sen vara kvinnor eller män.
Vad händer då med de som tar emot kyrkliga handlingar genom en präst som vigts av en kvinnlig biskop, enligt de som inte erkänner ordningen?
/Christoffer
10 juli 2008 kl. 19:52
Tja! Men, måste man betrakta det som två episkopat? Och även om man ur en synvinkel KAN betrakta det som två episkopat, kan man inte välja att inte göra det för enhetens skull?